Thema Angst en Depressie

Dappere Kat: ‘Ga het maar proberen’

Ongeveer 5 tot 30% van alle kinderen op de basisschool heeft verhoogde angstklachten. Bij de werkplaats Inside-Out is de training Dappere Kat ontworpen en uitgetest. Dappere Kat moet voorkomen dat kinderen met meer dan gebruikelijke angstklachten uiteindelijk angststoornissen ontwikkelen. De eerste resultaten zijn zeer positief.

Na schooltijd, op school en samen met andere leerlingen uit de eigen school, volgden de kinderen met verhoogde angstklachten een groepsprogramma van 12 sessies. De inspanning was niet voor niets, want na afloop hadden de kinderen minder angstklachten en – naar eigen zeggen – meer zelfvertrouwen. Dat gold ook 3 maanden later nog.

OEFENEN
Manon van Starrenburg, GZ-psycholoog en onderzoekster, legt uit dat de kracht van het programma ligt in het doen.

‘Niet teveel praten of denken over je angst. Maar oefenen met situaties die de kinderen eng vinden. We zeggen “Ga het maar proberen”. Eerst in groepjes, later in tweetallen en tot slot alleen.’

ANGST VOOR DE ANGST
Wat de kinderen vooral leren, is dat de kans dat het allerergste wat zij vrezen daadwerkelijk gebeurt, veel kleiner is dan zij zelf inschatten.

Ze merken dat ze vaak meer controle over de situatie hebben, dan ze dachten. Ze raken niet al hun vrienden kwijt, worden niet ontvoerd door een inbreker of voor altijd opgesloten op een toilet. Daardoor durven ze stapje voor stapje meer te ondernemen. De oefeningen halen als het ware de angst voor de angst weg.

PREVENTIEF

Het trainingsprogramma ‘Dappere Kat’ is gebaseerd op een Amerikaanse versie die is vertaald, aangepast en ingekort. Van Starrenburg: ‘Er bestond in Nederland nog geen preventief groepsprogramma.

Juist bij jonge kinderen is het belangrijk om er vroeg bij te zijn, om te voorkomen dat zich later angststoornissen ontwikkelen die het leven ernstig kunnen ontwrichten. Dus ik ben blij dat Dappere Kat vrij verkrijgbaar is, waardoor professionals er mee aan de slag kunnen.’

VRAGENLIJST

‘Er zijn zoveel kinderen die bang zijn, maar vaak hebben ouders en leerkrachten dat onvoldoende in de gaten’, vervolgt Van Starrenburg. ‘Dat is ook begrijpelijk omdat angst past bij een normale ontwikkeling. Met de vragenlijst die we gebruiken, kunnen scholen vrij eenvoudig nagaan of er sprake is van verhoogde angstklachten. Ook dat is winst.’

Video
Share

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Meld aan