‘Vroeger deed je een 1-op-1-gesprek met je cliënt’, vervolgt Blom. Nu zit je een bijeenkomst voor met zowel gezinsleden als verschillende professionals om samen tot dat ene plan te komen. Dat vergt heel andere vaardigheden. Samenwerken is niet voor iedereen gesneden koek.’
VER GEKOMEN
‘Met de methodiek 1 Gezin 1 Plan kunnen we eigenlijk een heleboel doelen tegelijk bereiken’, vervolgt Blom. ‘Eigen kracht van cliënten stimuleren, het netwerk van cliënten gebruiken, samenwerking tussen hulpverleners van verschillende instanties bevorderen, doelgericht werken, systeemgericht werken en ga zo maar door.
Iedereen vond ook dat dat moest. En gelukkig zijn we heel ver gekomen.’
GEEN OPLOSSINGEN
De nieuwe manier van werken vergt volgens Blom wel een heel andere houding van professionals.
‘Niet met de oplossing komen, maar mensen leren hoe ze zelf hun leven beter op orde kunnen krijgen.’ Ze noemt dit de grootste verandering waar het veld nog steeds stappen in moet maken.
TRAINING
Het is dan ook aan organisaties om de nieuwe manier van werken goed te faciliteren. Blom: ‘Een cursus organiseren is niet genoeg. Dat moet herhaald worden en ook nieuwe medewerkers moeten worden getraind. De registratie en dossiervorming moet worden aangepast, agendabeheer gaat anders, medewerkers moeten op andere zaken worden beoordeeld en begeleid. Al die veranderingen kosten tijd.’
TROTS
Implementatie is een langdurig proces dat continue aandacht nodig heeft, vindt Blom. ‘De wil is er bij iedereen, de consequenties worden alleen nog niet altijd even goed overzien. Aan de andere kant: wij waren 1 van de eerste regio’s die op deze manier probeerden te werken. Tussendoor kwam de transitie er nog eens overheen. Dus als ik het zo bezie, gaat het best wel goed. Daar mogen we trots op zijn.’