is lector Waardegedreven Zorg bij de Hanzehogeschool Groningen en voorzitter van de programmacommissie die in opdracht van ZonMw aanvragen van werkplaatsen beoordeelt en advies geeft.
werkt als hoofd Gezondheidswetenschappen en hoogleraar Sociale Geneeskunde bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en is leider van de werkplaats C4Youth.
werkt als lector Jeugd bij de hogeschool Windesheim en is als coördinator betrokken bij de werkplaats Samen op School en de regionale kenniswerkplaatsen jeugd (RKJ) Flevoland.
is landelijk bestuurlijk ambassadeur voor de samenwerking onderwijs en zorg van het programma Met Andere Ogen van onder meer het ministerie van VWS, OCW, de VNG en partijen voor jeugdhulp en onderwijs. Voorheen werkte hij als wethouder jeugd, onderwijs en sport in Almere.
is strateeg jeugdhulp bij de gemeente Groningen en vanaf het begin betrokken bij de werkplaats C4Youth.
Met de op handen zijnde transitie van de jeugdzorg naar gemeenten, startte in 2014 het tweede ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (AWTJ). Het doel was dat de AWTJ’s bijdroegen aan de transformatie(doelen) en dat kinderen, jongeren en ouders betrokken werden bij onderzoek – aansluitend bij de transformatiegedachte van eigen regie en participatie. In deze publicatie besteden we aandacht aan de opbrengsten van dit programma.
ZonMw ondersteunde de werkplaatsen de afgelopen 10 jaar bij vraagstukken van werkplaatsen rond de uitvoering, faciliteerde communicatie, onderlinge uitwisseling en trainingen en bevorderde van het toepassen van resultaten. Ook moedigt ZonMw uitwisseling van kennis en ervaring aan tussen de veelal regionaal georiënteerde werkplaatsen en landelijke initiatieven en organisaties, zoals het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd van de VNG.
Intussen ligt de nadruk voor de jaren 2020-2024 op het lokaal en regionaal verbeteren van zorg voor jeugd en heten de werkplaatsen daarom regionale kenniswerkplaatsen jeugd (RKJ’s). De commissie van ZonMw beoordeelt subsidieaanvragen en voortgangsrapportages en geeft advies. Samen werken de RKJ’s aan regionale vraagstukken, wisselen kennis en ervaringen uit rond onder meer preventie, integraal werken en samenwerking. De kracht ligt in het voortdurend en gelijkwaardig samenwerken, leren en verbeteren. Met als doel: bijdragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.