Ouders in de ene Utrechtse wijk lopen tegen andere opvoedvraagstukken aan dan in een andere wijk. De Utrechtse Wijkacademies komen aan die verschillen tegemoet met een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en professionals. Marije Kesselring onderzocht hoe beide partijen daarvan leren – en hoe de Wijkacademie opvoednetwerken versterkt.
Hoe spreek je de eigen kracht van ouders aan bij opvoedvragen? De Rotterdamse werkplaats ST-RAW onderzocht de interventie Ouders in Actie, die CJG Rijnmond inzet om ouders beter te bereiken. Beleidsadviseur Anja van den Berg-Bakker: ‘Vrijwilligers uit de doelgroep spreken – soms letterlijk – dezelfde taal.’
Steeds vaker krijgen kinderen de diagnose ADHD en ook bij het voorschrijven van ADHD-medicatie is een toename te zien in Nederland. De Academische Werkplaats ADHD en Druk gedag wil gepaste hulp bieden bij problemen van kinderen met druk, impulsief en onoplettend gedrag, ook als er geen ADHD-diagnose is.