Wil je kinderen in hun omgeving helpen en voorkomen dat zwaardere hulp nodig is, dan is samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp essentieel. Alleen: zo eenvoudig is dat niet. Jantien Gerdes onderzocht voor AWTJ Samen op School welke aspecten een rol spelen: ‘Elkaar echt begrijpen is “next level”.’
Mbo-studenten met problemen kunnen binnen het Friesland College terecht bij een hulpverlener of welzijnswerker. Hoe zorg je dat deze ondersteuning van SAW (School Als Werkplaats) nog beter bij hun vragen aansluit? Dat onderzocht lector Zorg voor Jeugd, Janneke Metselaar, met studenten. ‘Samen onderzoek doen levert een kruisbestuiving op.’
Toch je diploma halen als scholier met psychische of gedragsproblemen? De professionals die deze scholieren begeleiden, hebben baat bij de Begeleid Leren Toolkit. Onderzoeker Lindy Beukema verbeterde de Toolkit met begeleiders en jongeren. ‘Stapsgewijs onderzoek je samen waar het ‘m in zit.’