Pesten, SOA’s, zwangerschap of drugsmisbruik: de gezondheid en leefstijl van veel leerlingen op mbo niveau 1 en 2 is zorgelijk. Terwijl ze de weg naar hulpverlening vaak niet weten te vinden. GGD Gelderland-Midden heeft een manier gevonden om met deze groep in contact te komen. “Jongeren voelen zich veilig in hun klas. Door ze dáár op te zoeken, staan ze meer open voor hulp.”
Niet wachten tot problemen acuut worden, maar ingrijpen voordat het mis gaat. Met die gedachte in het achterhoofd ontwikkelde GGD Gelderland-Midden samen met ROC Rijn IJssel in Arnhem de interventie Les(s) & More. De methode bestaat uit een lessenserie, een gezondheidsvragenlijst en een gezondheidspreekuur op school. “Middelen waarmee we jongeren actief opzoeken en op een toegankelijke manier op hun belevingswereld aansluiten”, vat jgz-verpleegkundige op het ROC Maja Lentjes de methode samen.
Behoefte aan persoonlijk gesprek
Op het ROC Rijn IJssel in Arnhem draait deze interventie sinds de succesvolle pilot in 2011. Verpleegkundige Lentjes ontving samen met een SOA-verpleegkundige tientallen leerlingen op het persoonlijke spreekuur, nadat zij van hun docent een aantal lessen over relaties, seksualiteit en genotsmiddelen hadden gekregen. Ongeveer een derde van de leerlingen had na het volgen van deze lessen behoefte aan een persoonlijk gesprek, zo bleek uit de vragenlijsten die na de lessen werden ingevuld. Zij konden – vaak nog dezelfde dag – terecht bij een van de twee verpleegkundigen.
Sfeer van vertrouwen
“Veel van deze jongeren kunnen nergens terecht met hun verhaal, niet bij familie of vrienden”, licht Lentjes toe. “Zij hebben vaak enorm behoefte aan een luisterend oor. Door het één-op-één contact tijdens het spreekuur ontstaat er een sfeer van vertrouwen.” Dat gevoel bleek belangrijk voor het succes van de interventie. Lentjes: “Als je je veilig voelt, sta je meer open voor hulp en ondersteuning. Op onze beurt kunnen we daardoor beter doordringen tot diegene die tegenover ons zit.”
Resultaten boven verwachting
Het Loket Gezond Leven van het RIVM heeft Les(s) & More inmiddels als ‘goed onderbouwd’ opgenomen in zijn database. Niet voor niets, volgens Lentjes, want de resultaten zijn ‘boven verwachting’. Onder de leerlingen die meedoen is de zorgbehoefte afgenomen en hun psychische gezondheid verbeterd. “Het biedt een positieve ervaring met zorg en hulpverlening aan leerlingen die vaak negatieve associaties hiermee hadden. Voor leerlingen die hulp nodig hebben, is het een laagdrempelige en prettige eerste stap.”
‘Als je je veilig voelt, sta je meer open voor hulp en ondersteuning’
ZonMw projecttitel: De interventie “Les(s) & More”: een JGZ-aanbod voor MBO-leerlingen. Projectnummer 156512001
Meer weten over deze interventie? Neem contact op met projectleider Maeva Bonjour via: [email protected] of 088-355 5721