Slechts een kleine meerderheid van de vijfjarigen heeft een gaaf gebit. Ouders moeten er meer van doordrongen raken dat het melkgebit een goede verzorging verdient. Het verspreiden van een voorlichtingsfilmpje via het consultatiebureau kan daarbij helpen.
Tandarts-epidemioloog Annemarie Schuller ziet ze vaak in de tandheelkundige onderzoeksbus van TNO: jonge kinderen van ouders die niet goed weten hoe ze het melkgebit moeten verzorgen. Met alle gevolgen van dien, want het melkgebit speelt een grote rol bij de ontwikkeling van de blijvende tanden en kiezen. Door een korte, online voorlichtingsfilm – Een gezond kindergebit – te maken, wil Schuller ouders hiervan bewust maken en helpen hun gedrag aan te passen.
Verspreiding via consultatiebureau
Schuller en haar collega-onderzoeker Ashley Verlinden van TNO kozen ervoor de film via de consultatiebureaus te promoten. “Gezien het grote bereik is dat de aangewezen plek voor voorlichting aan ouders over mondzorg”, aldus de tandarts. Ouders krijgen tijdens het consult rond negen maanden een kaartje mee met een link en een QR-code. Thuis kunnen zij op hun gemak de film bekijken.
Bereik vergroten
In de praktijk zoekt een op de vijf gezinnen het filmpje online op. “Dat lijkt niet veel, maar omgerekend naar absolute getallen zijn dat zo’n 36.000 gezinnen per jaar”, licht Schuller toe. “Daardoor neemt de kennis over mondzorg significant toe, ook 6 maanden na het bekijken van de film. Daarnaast zagen we een positieve gedragsverandering bij ouders na het bekijken van de film.” Om het bereik verder te vergroten, is vooral veel creativiteit nodig. “Consultatiebureaus met een tv-scherm kunnen de film bijvoorbeeld in de wachtkamer laten zien. Maar ook het plaatsen van de film op de eigen CJG-website is een mogelijkheid.”
Meer mogelijkheden
Uit verschillende landen hebben de onderzoekers al positieve reacties ontvangen. “Het voordeel van het filmpje is dat het eenvoudig in andere gremia te gebruiken is. Bijvoorbeeld tijdens een informatieavond op het kinderdagverblijf of in de wachtkamer bij de tandarts of mondhygiënist. Bovendien kan een filmpje ook worden ingezet bij voorlichting over andere gezondheidsonderwerpen, zoals zindelijkheid, veiligheid of hoe om te gaan met driftbuien. Een veelbelovende manier om ouders te faciliteren.”
‘De kennis over mondzorg neemt significant toe’
ZonMw projecttitel: Web-based voorlichtingsfilm voor een maatwerkonderwerp (i.c. mondzorg). Projectnummer 156511009
Meer weten of gebruik maken van de film Een gezond kindergebit? Neem contact op met Ineke van Kempen: [email protected].