Duurzame uitwisseling tussen opleiding en praktijk met het oog op het veranderende werk in de jeugdsector. Daarvoor werken hogescholen en praktijkorganisaties samen in 5 regionale leernetwerken jeugd. Dit project onderzoekt de vorming en meerwaarde van deze netwerken.
Dot project zet allereerst in op het bevorderen van het proces van opzetten, uitvoeren en borgen van de 5 leernetwerken. Dat gebeurt door voort te bouwen op kennis en ervaring uit andere leernetwerken. Daarnaast bouwt het project aan kennis over bevorderende en belemmerende factoren voor het proces om tot een leernetwerk te komen. Ten slotte is het de bedoeling de inhoudelijke meerwaarde van de leernetwerken zichtbaar te maken. Het onderzoek loopt nog, maar de voorlopige resultaten zijn positief. Netwerkdeelnemers zeggen dat de georganiseerde activiteiten en interacties tussen samenwerkende partners direct meerwaarde hebben. Zo ontstaat er bijvoorbeeld betere afstemming over stageopdrachten, waardoor deze beter aansluiten bij de praktijk van de organisaties. Zie ook dit artikel.
Voor projectleiders en facilitators van leernetwerken en overige geïnteresseerden die handvatten zoeken om zelf een leernetwerk op te zetten. (Beoogde) deelnemers van een leernetwerk kunnen met het raamwerk over waardecreatie inzicht krijgen in de potentiële opbrengsten door hun deelname.
Dr. Chris Wallner, Lector, Hogeschool Leiden
[email protected]