‘Vroeger kwamen er tijdens bijeenkomsten voor deskundigheidsbevordering geregeld wetenschappers langs die iets vertelden over hun onderzoek’, vertelt Claes. ‘Maar dat werkte niet echt. De helft van de tijd ging het over onderzoeksmethodieken en als het wel over resultaten van het onderzoek ging, dan konden onze mensen daar niet altijd wat mee.’
Ambassadeurs
Dat is sinds de komst van de academische werkplaats wel anders. Doordat het onderzoek bottom-up is gedaan, worden de ontwikkelde instrumenten ook goed gebruikt en geborgd. ‘Het onderzoek komt voort uit praktijkvragen en onze mensen hebben intensief meegewerkt aan de verschillende projecten.
We hebben hier nu ambassadeurs in huis die zorgen dat er op de werkvloer daadwerkelijk iets verandert. De onderzoeksresultaten hebben betekenis voor ons werk.’
Verrijking
‘De werkplaats heeft onze mensen ook mooie kansen geboden’, vervolgt Claes. ‘Groepsleiders hebben geleerd met een andere blik naar hun werk te kijken. Door breder te leren denken, kunnen ze ook beter reflecteren op hun dagelijkse werk. Dat is echt een verrijking.’ En mede dankzij de werkplaats werden de gedragsdeskundigen gemotiveerd om promotieonderzoek te gaan doen.
‘We hebben ambassadeurs in huis die zorgen dat er op de werkvloer daadwerkelijk iets verandert’
Hoofd behandeling Marieke Claes: ‘Mensen die hebben meegedaan aan het ontwikkelen van methodieken voelen zich ook verantwoordelijk voor de implementatie ervan. Dat doen zij dan ook expliciet en daadkrachtig. Ze ontwikkelen interne scholingsprogramma’s, maar geven deze soms ook als onderwijsmodule binnen de hogeschool.’
‘Ouders zijn nu veel meer betrokken bij ons werk’
Andere manier van onderzoeken
Anders dan onderzoekers die vanuit de universiteit binnenkomen, kennen zij de mensen, de werksituatie en de argumenten die ze moeten gebruiken om anderen te motiveren. ‘En’, zegt Claes, ‘ze weten wat ze wel en niet kunnen vragen. Zij komen echt niet aanzetten met een vragenlijst die 2 uur kost om in te vullen. Het werkt veel beter om een groepje mensen bij elkaar te zetten en daar mee in gesprek te gaan.’
Betere zorg
Claes is er ook van overtuigd dat het onderzoek en de implementatie van de resultaten in haar instelling er echt toe heeft geleid dat de zorgverlening is verbeterd. ‘Neem het gezinsgericht werken. Ouders zijn nu veel meer betrokken bij ons werk. Ze komen vaker en doen mee aan activiteiten. De wereld binnen en buiten de inrichting zijn daardoor beter met elkaar verbonden. Dat heeft uiteindelijk een positief effect op het hele gezin.’